Saturday 18 December 2010

Playsafe (Part 1)

Hiya! Hehe

Haa, mesti bile gua letak title entry gua play safe, mesti lu orang pikir nih kannn?
Ishk korang nih! Bukan nih lahh. Harinih, gua nak bawak cerita pasal detik2 playsafe dalam hidup gua okeh?

**********

Time sebelum gua datang UK, gua jarang gilee cakap english. Jarang2. Boleh kate takde same sekali. Unless kalau text, chatting. Time tuh boleh lahh cam double-triple check kalau ade salah ke takk. Haa, gua tahuu. Bukan gua sorang jer buat cmnih! Lu orang punn same kann? Baik ngaku! Haha Then kalau kat Msia, bile start cakap english sket. Orang dah camm 'Pehh, poyoo gilee lu matt'. Even skarang pun, gua cakap english. Orang akan cakap 'Tau lahh dok UK kann, nak speaking jer manjang'. Padahal gua sebut Hello jer ok! Pls be considerate! Lols

Lagi satu, gua rase pasal kite tak tahu cmne nak nyebot pun ye gak kann? Kalau salah, mampos kene gelakk kann! Kene kutok sepanjang zaman! Haha Kalau budak kecik cam anak cousin gua, die skali ade sebot "blooding" instead of "bleeding". Itu pun die dah malu dah orang gelakkan. Itu budak kecik, takpe lahh. Die dalam process nak belajar. Cam tak kesah sangat lahh kann.


Tapi kalau yg dah tua bangka, sebut salah. Confirm ah kene bahan jer manjang. Teringat mak gua kene bahan sebab tengok iklan celcom "Undisputed", mak gua sebut "Undi sputed? Ape tuh??". Itu belum kakak gua lagi. "Bu Re Au" for "bureau". Maunye sampai harinih tak benti2 kitorang membahan sume orang! Haha Gua pun tak ketinggalan, tengah seronok main plant tycoon, gua tersebot "Bash" instead of "Bush".

Gua teringat waktu kecik. Tiap kali nak tdo, mak gua suke bacekan gua buku english. Dah lahh time dlu, rumah gua dah macam library. Penuh buku. Tiap hari mak gua bacekan bedtime stories. Best gilee sebab buku2 tuh siap ade gambar cam best. Gua tak tahuuu lahh budak2 sekarang still lagi mak bapak dorang bacekan buku atau kasi main iphone sampai tertido.

Then ade satu hari tuh kann, mak gua kire cam nak menguji gua lahh. Gua dah pandai ke belum menulis kannn. Lepas tuh, mak gua pun suruh gua amik buku. Belajar tulis! Gua pun, amik lahh buku. Cis, tak dapat aku nak main! Hehe Lepas tu mak gua sebut few sentences.

" I don't eat sandwich,
You don't eat sandwich,
He doesn't eat sandwich,
She doesn't eat sandwich"

Lebih kurang cmtuh lahh sentence2 yang mak gua soh gua tulis dlu. Lepas gua habis jer tulis, mak gua cakap "Meh sini, mak check betul ke takkk". Gua ngn confidentnye kasilahh kat mak gua. Gua tahuu mesti tak salah punye. Gua siap soh mak gua ulang2 2-3 kali, nak kasi confirm gua dengar bende tuh betul2. Haha

Tup2, mak gua amik jer. Mak gua terus bantai gelakkk! Adehh, Cilake! Rupenye, gua tulis

"He dozen eat sandwich,
She dozen eat sandwich"

**********

Cerita yang kedua nih, time tuh gua dah besar banyak. Gua dah tingkatan 4. Waktu nih, gua baru jer pindah dari sekolah gua yang lame kat Jeram ke sekolah baru, kat USJ. Sekolah baru gua nih dipenuhi dengan manusia2 yang kuat study. Orang kate budak pandai lahh! Orang2 nakal dan bodoh macam gua nih memang tak layak lahh masuk. Nasib baik, taun tuh taun last dorang accept student yang 7A untuk masuk skola tuh. Jadi, rezeki gua.

Hari first masuk, gua dah cukup bosann! Time rehat atau cikgu takde, budak2 dalam kelas sume tunduk dengan khusyuk study. 'Pehh, bukan main gilee skolahh nih', bisik gua dalam hati. Gua dah lahh jenis tak boleh dok senyap. 'Tak boleh hidup sial, sume budak2 study dalam skolah nih', gua cakap kat member dari sekolah lame gua yang duduk sebelah gua time tuh.

Kat asrama pulakk, ade sorang ustaz yang jugak warden tak habis2 nak carik salah budak2 especially yang datang dari sekolah lama gua! Sebab taun tuh jugak, ade kes budak tingkatan 5 yang jugakk datang dari sekolah lama gua yang nak kene buang sbb belasah budak lahh, fly lahh. Kire top gak lahh budak2 sekolah lame gua nih! Haha

Yang paling lawaknye, ade satu hari nih. Kawan gua dari sekolah lame gua, masuk skola nih jugakk! Hari first skola, die terlambat datang subuh. Skali ustaz nih boleh sound

"Haa, kamu nih. Tiap hari saye nampak lambatt apesal???" Cakap ustaz tuh

"Ape pulak ustaz? Saye baru masuk semalam!" Member gua cakap.

Memang gua nak bantai gelakk lahh kann! Haha Sume orang salahh! Die jer betul. Adeh

Lepastuh, ade satu hari nih. Time tuh ustaz nih tengah kasi ceramah pasal iman bla bla bla. Gua waktu tuh sangat lahh mengantukk kann! Jadi, gua dengar tak dengar lahh. Dalam gua dengar tak dengar tuh, ade lahh sikit gua dengar jugak ustaz tuh cakap. Tetibe member gua yang baru-masuk-kene-sound tuh cakap kat gua.

"San, tulis soalan sannn"

"Haa, carikkan kertas ngn pen" Ngan gaye gua yang malas2.

Gua pun tulis lahh satu soalannn! JengJengJeng. Lu nak tahuuu takk ape isinye? Mane boleh kasi tahuuu, tak playsafe lahh beb! =P

Lepas tulis, gua pass2 lahh kedepan, sebab time tuh gua dok belakang sekali. Tunggu punye tunggu, ustaz tuh tak bace pun kertas gua. Adehh, sia2 jer aku tulis panjang2. Tibe2, betul2 sebelum habis jer ceramahhh, ustaz tuh berdiri. Pastu mengamukkkk!

"Ini saye dah tahuuu kerja siape dah nih! Ini tak lain, mesti pelajar2 yang datang dari satu sekolah swasta. Kurang ajarr! Saye dah perhatikan, pelajar2 dari sekolah nih selalu buat masalah. Taun depan, saye nak mintak kat sekolah supaya tak benarkan pelajar dari sekolah nih masuk ke sekolah kita lagi!!" Cakap ustaz tuh sambil mata die straight pandang gua.

Lu orang nakk tau takk ape soalan gua yang buat ustaz tuh berapi??! Haha

"Assalamualaikum ustaz, tadi ustaz ade cakap kalau seseorang tuh beriman kann. Bile kite tengok muke die, kite sukeeeee sangat. Kalau kite rase tak suke, maknenye, orang tuh kurang iman! Soalan saye, kenape setiap kali saye tengok muke ustaz saye rase benciii sangat?? Adakah ustaz kurang imann?"

Booooooooooooom! Soalan gua sangat polite okayy! Tapi pedas gilee babas! Haha walaupun gua hampir2 kantoi, gua pandai playsafe. Gua kambing hitamkan member gua, dengan bayar RM100! Haha Seriously, gua sangat jahatt dlu! Haha Selamat gua sangat saving dlu. Boleh rasuah senang2 jer. Heks

Gua rase, gua ngn member gua yang dikambing hitamkan nih memang tak boleh jadi ahli politik, senang2 jer memberi dan menerima rasuah serta melompat parti! Haha

Thanks for reading this entry yeah? Cheers!

3 comments:

Raz said...

sekarang mesti cakap bi brthabuk kan? slang british plak tuh. hehehe

oh mmg lpas cramah kene tanye soalan ea? haha kalau x tulis soalan pe jadik?

ct izzah said...

terok.terok.terok.haha :D

Mustaffa Bukhari said...

hahaha shial...alu ingat lagi crita nih...ko ada cerita kat bilik persida hhahahahahahahahah siap ustaz tue mintak maaf kat ko kan hahahaha